خودروهای ضد گلوله چگونه ساخته می شوند (بخش اول)، امروزه استفاده از خودروهای ضدگلوله، تنها منحصر به سیاستمداران نیست و افراد مرفه نیز میتوانند با صرف هزینه شخصی، یک خودروی ضدگلوله را برای تردد روزانه خود خریداری کنند؛ از همینرو، ساخت خودروهای ضدگلوله طی یک دهه گذشته به یک تجارت بزرگ تبدیل شده است و در حال حاضر، شرکتهای متعددی در سراسر جهان در زمینه ساخت خودروهای ضدگلوله فعالیت دارند. استفاده از چنین خودروهایی در برخی از کشورهای دنیا بیش از سایر نقاط طرفدار دارد؛ برای مثال، میزان جرم و جنایت در کشوری همچون برزیل بسیار بالا است و احتمال وقوع قتل در این کشور پنج برابر ایالات متحده برآورد میشود. درنتیجه، افراد متمول در این کشور با خرید خودروهای ضدگلوله، خود را در برابر حملات احتمالی حفاظت خواهند کرد؛ بنابراین، طبیعی است که صنعت ساخت خودروهای ضدگلوله برای ثروتمندان، به یک کسب و کار پردرآمد تبدیل شود!
خودروی ضدگلوله چگونه ساخته میشود؟
برای ساخت خودروهای ضدگلوله، باید یک اتومبیل معمولی خریداری کرد و سپس توسط تیم سازنده، آن را به خودروی ضدگلوله تبدیل کرد. این کار از طریق تعویض قطعات مختلف خودرو صورت میگیرد. قطعات بدنه، شیشهها و لاستیکها با انواع مقاومتر جایگزین میشوند و حتی ممکن است بهینهسازیهایی نیز بر روی موتور و سیستم تعلیق انجام شود. در ادامه، این موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد:
مقاومسازی بدنه
اولین قدم برای ساخت یک خودروی ضدگلوله، این است که تمامی اجزای داخلی خودرو از قبیل کفپوشها، تزئینات داخلی و سیم کشی خارج شوند. سپس قطعات بدنه به صورت تکبهتک برش داده میشوند و درون آنها با موادی مقاومتر پر میشود. میزان مقاومسازی پنلهای بدنه، به سفارش مشتری بستگی دارد و میتوان برای مقاومسازی آنها از صفحات فولادی، پلاستیکی یا کولار استفاده کرد. با این حال، باید دقت کرد که اگر دربها بیش از حد سنگین شوند، باید نسبت به مقاومسازی اتصالات آنها نیز اقدام شود.
استفاده از صفحات فولادی برای مقاومسازی دربها مرسوم است و از پلاستیکهای مقاوم برای پوشاندن کف و سقف خودرو استفاده میشود. نصب گارد اضافه روی سپرها نیز عملی مرسوم هنگام ساخت خودروهای ضدگلوله محسوب میشود. این سپرها، قابلیت شکستن و عبور از موانع مختلف را دارند و از قطعات داخلی همچون رادیاتور در برابر عوامل خارجی محافظت میکنند.
یکی از اهداف ساخت خودروهای ضدگلوله، جلبتوجهنکردن آنها است؛ بنابراین، این خودروها باید به گونهای ساخته شوند که هیچ تفاوتی با نمونه عادی نداشته باشند. به همین دلیل، شناسایی خودروهای ضدگلوله که توسط شرکتهای معتبر ساخته شدهاند، بهسختی امکان پذیر است.
شیشهها
در صنعت ساخت خودروهای ضدگلوله، از شیشه به عنوان یک محافظ زرهی شفاف یاد میشود. شیشههای ضدگلوله در ظاهر تفاوت چندانی با شیشههای مقاوم و باکیفیت خودروهای لوکس ندارند؛ اما درحقیقت، تفاوت بزرگی میان این نوع شیشه و شیشههای معمولی وجود دارد.
شیشههای ضدگلوله یک ساندویچپنل ساختهشده از پلی کربنات و سرب هستند که به طور معمول، ضخامتی برابر با 0.8 اینچ دارند. این شیشهها قادر هستند تا در مقابل گلولههای کالیبر 9 میلیمتری مقاومت کنند. انواع مقاومتر این شیشه حدود دو اینچ ضخامت دارند و در مقابل شلیک گلولههای 30-06 اسپرینگ فیلد (30-06 Springfield) که از تفنگهای تکتیرانداز شلیک میشود، مقاوم هستند. با توجه به اینکه شیشههای ضدگلوله نسبت به شیشههای عادی وزن بیشتری دارند، باید موتور شیشهبالابر استاندارد چنین اتومبیلهایی را با انواع قویتر جایگزین کرد.
لاستیکها
امروزه استفاده از لاستیکهای رانفلت در خودروها گسترش یافته است؛ اما این لاستیکها قادر نیستند در برابر شلیک گلولهها مقاومت کنند؛ چراکه دیوارههای آنها به اندازه کافی در برابر گلوله مقاومت ندارد. به همین دلیل، معمولا از نوع قویتر این لاستیکها که کامپوزیت ران فلت نام دارند، استفاده میشود.
این لاستیکها توسط شرکت هاچینسون و بهصورت سفارشی تولید میشوند و در ساخت آنها، از پلیمر قوی استفاده میشود. درون هرکدام از این تایرها یک حلقه پلیمری وجود دارد که این لاستیک را قادر میسازد در صورت اصابت گلوله به آن و افت فشار هوای درون تایر، خودرو با سرعت 60 مایل بر ساعت یا 95 کیلومتر بر ساعت برای مدتی به مسیر خود ادامه دهد.
برای مطالعه ادامه این مطلب، می توانید به مقاله خودروهای ضد گلوله چگونه ساخته می شوند (بخش دوم)، مراجعه کنید.