
واقعیت این است که بیشتر افراد نسبت به کالاها و محصولات چینی ذهنیت چندان خوشی ندارند. این ذهنیت هم ناشی از سابقه بدی است که اجناس بعضا بیکیفیت این کشور پهناور در خاطره ایرانیها به جای گذاشته است. ما نه تعصبی روی نخریدن خودروی چینی داریم و نه سودی از خرید آن دریافت میکنیم، پس به عنوان قاضی عادل و بیطرف میتوانیم ابعاد مختلف خرید خودروی چینی را برایتان بشکافیم .

خودروهای ضد گلوله چگونه ساخته می شوند (بخش دوم)، بسیاری از خودروسازان همچون مرسدس بنز، فورد و بی ام و، نسخههای ضدگلوله از محصولات خود را نیز ارائه میدهند؛ با این وجود، اغلب خودروهای ضدگلوله توسط شرکتهای خصوصی همچون IAC ساخته میشود. این شرکت در ایالت یوتا آمریکا قرار دارد و از سال 1993 تاکنون بیش از 5500 خودروی ضدگلوله را روانه بازار کرده است. شرکت کانادایی اینکاس نیز یکی دیگر از فعالین عرصه ساخت خودروهای ضدگلوله است. فرآیند تولید خودروهای ضدگلوله، به گونهای است که هر شخصی با هر محدوده بودجهای میتواند مالک خودروی ضدگلوله شود. برای مثال، خرید یک بی ام و 750i که در مقابل شلیک گلولههای کوچک مقاوم باشد، حدود 52 هزار دلار برای خریدار هزینه در بر خواهد داشت. با این حال، اگر مشتری سختگیرتر باشد و امکانات بیشتری همچون مقاومت بیشتر در مقابل بمبهای دودزا را بخواهد، این مبلغ به بیش از صد هزار دلار افزایش خواهد یافت. در ادامه، نگاهی به فرآیند تولید خودروهای ضدگلوله خواهیم داشت.

خودروهای ضد گلوله چگونه ساخته می شوند (بخش اول)، امروزه استفاده از خودروهای ضدگلوله، تنها منحصر به سیاستمداران نیست و افراد مرفه نیز میتوانند با صرف هزینه شخصی، یک خودروی ضدگلوله را برای تردد روزانه خود خریداری کنند؛ از همینرو، ساخت خودروهای ضدگلوله طی یک دهه گذشته به یک تجارت بزرگ تبدیل شده است و در حال حاضر، شرکتهای متعددی در سراسر جهان در زمینه ساخت خودروهای ضدگلوله فعالیت دارند. استفاده از چنین خودروهایی در برخی از کشورهای دنیا بیش از سایر نقاط طرفدار دارد؛ برای مثال، میزان جرم و جنایت در کشوری همچون برزیل بسیار بالا است و احتمال وقوع قتل در این کشور پنج برابر ایالات متحده برآورد میشود. درنتیجه، افراد متمول در این کشور با خرید خودروهای ضدگلوله، خود را در برابر حملات احتمالی حفاظت خواهند کرد؛ بنابراین، طبیعی است که صنعت ساخت خودروهای ضدگلوله برای ثروتمندان، به یک کسب و کار پردرآمد تبدیل شود!

بررسی دلایل رانندگی بد ایرانیان، احتمالا شنیدهاید که شاید فرهنگ بد رانندگی در ایران وجود دارد. از همین رو در مقاله دلایل رانندگی بد ایرانیها این موضوع را باز خواهیم کرد. افزایش تصادفات رانندگی تا قبل از تعیین ضربالاجل ساعت 9 شب (محدودیت تردد کرونایی) که به گفته پلیس ناشی از سرعت بالا و سبقت است، بار دیگر این نکته را یادآوری میکند که چرا ما ایرانیها رانندگان خوبی نیستیم؟ طی هفت ماه ابتدایی امسال (1399 شمسی) 9417 نفر جان خود را در تصادفات رانندگی از دست دادهاند که از این میزان، تنها 3 هزار و 481 کشته مربوط به بهار گذشته بوده است. آمار مرگومیر جادهای نشان میدهد که این سبک از رانندگی، تنها محدود به شهرهای بزرگ نیست و کشتهشدگان روستایی نیز رقم قابلتوجهی را به خود اختصاص میدهند و شاید باید به جدیت دلایل رانندگی بد ایرانیها را بررسی کرد.

نگاهی به کاربرد، مزایا و معایب موتورهای تنفس طبیعی (بخش دوم)، موتورهای توربوشارژ این روزها طرفداران زیادی دارند؛ بهخصوص گشتاور بالا و نسبت اسببخار به حجم بالای آنها، مورد توجه است. با تمام این اوصاف هنوز برای منقرضشدن موتورهای تنفس طبیعی زود است و این موتورها همچنان پتانسیل کافی برای رشد و توسعه دارند. از سوی دیگر، موتور تنفس طبیعی دارای مزایا و نقاط قوتی است که نمیتوان نادیده گرفت. در ادامه، نگاهی به کارکرد موتورهای تنفس طبیعی و مزایا و معایب آنها خواهیم داشت.

نگاهی به کاربرد، مزایا و معایب موتورهای تنفس طبیعی (بخش اول)، پیشرانه، قلب و مهمترین قسمت هر خودرویی است. خودروها بسته به کاربری، سایز، قیمت و کلاسی که دارند دارای موتورهای متنوعی هستند. این روزها در خودروهای جدید به خاطر دلایلی همچون کاهش مصرف سوخت، کمکردن آلایندگی و افزایش راندمان موتورها، خودروسازان هر روز بیشازپیش به سمت استفاده از موتورهای توربوشارژ پیش میروند و حتی برخی خودروسازان مانند بی ام و، کاملا موتورهای تنفس طبیعی را کنار گذاشتهاند. با این وجود، همچنان پرتعدادترین نوع موتور درونسوز که در خودروها یافت میشود، موتور تنفس طبیعی خودرو یا بهاصطلاح انگلیسی Naturally Aspirated هستند.