آشنایی با انواع سیستم های تعلیق خودرو (بخش اول)

آشنایی با انواع سیستم های تعلیق خودرو (بخش اول)، سیستم تعلیق خودرو یکی از بخش‌های بسیار مهم و حیاتی در هر خودرویی است. سیستم تعلیق و فنربندی خودرو که قسمت متحرکی بین اتاق خودرو و چرخ‌ها است، وظیفه جذب کردن انرژی منتقل شده از ناهمواری‌های سطح جاده به چرخ خودرو را دارد تا مانع از انتقال این ضربات و تکانه‌ها به اتاق خودرو و سرنشینان شود. سیستم تعلیق خودرو موجب راحتی سرنشینان در داخل خودرو و آرام و بی صدا ماندن اتاق خودرو در مسیرهای ناهموار می‌شود و همچنین تاثیر به سزایی در هندلینگ خودرو، پایداری خودرو و لذت سواری دارد. سیستم تعلیق با پیشرفت صنعت خودروسازی توسعه یافته و امروزه شاهد استفاده از فناوری‌های مدرن در طراحی و تولید سیستم‌های تعلیق بر روی خودروهای مختلف هستیم.

انواع سیستم تعلیق خودرو 

سیستم تعلیق یکپارچه

از اولین سیستم‌های تعلیق ساخته شده برای خودروها است که بیشتر در محورهای جلو خودرو قرار می‌گیرد و به واسطه قابلیت های خاص این سیستم در تحمل وزن‌های بالا هنوز هم این سیستم تعلیق در برخی خودروهای سنگین استفاده می‌شود. این سیستم تعلیق بسته به نوع استفاده آن در محور جلو یا عقب خودرو می‌تواند با استفاده از فنر تخت یا فنر لول طراحی و به کار برده شود.

سیستم تعلیق اکسل نیمه مستقل

به دلیل مشکلاتی که در سیستم تعلیق یک پارچه یا اکسل صلب وجود داشت مهندسین خودرو به این فکر افتادند تا سیستمی‌ را با کارایی بیشتر طراحی و تولید کنند. سیستم تعلیق با نام اکسل نیمه مستقل همانگونه که از نام آن پیداست آزادی عمل بیشتری نسبت به سیستم تعلیق یکپارچه دارد و به گونه‌ای طراحی شده که دو چرخ در مرکز محور به یکدیگر متصل می‌شوند و می‌توانند تا حدودی مستقل‌تر نسبت به یکدیگر تغییر حالت بدهند.

سیستم تعلیق بازویی

همانگونه که از نام این سیستم مشخص است در این سیستم هریک از چرخ‌های خودرو با استفاده از یک یا چند بازو با فنر لول به شاسی خودرو متصل می‌شوند. از مزیت‌های این سیستم کوچکتر بودن ابعاد آن و دارا بودن آزادی عمل و انعطاف بیشتر است.

سیستم تعلیق میله پیچشی

این سیستم به نوعی از زیر مجموعه‌های سیستم تعلیق بازویی و به نوعی یک سیستم تعلیق نیمه مستقل محسوب می‌شود که در آن بازوهای عقبی چرخ‌ها به وسیله میله‌هایی به یکدیگر متصل می‌شود. البته این میله ی متصل به شکل صلیب است و تا حدودی می‌تواند حرکت پیچشی از خود نشان‌دهد به همین دلیل این سیستم را سیستم تعلیق میله پیچشی می‌نامند.سیستم میله پیچشی، نسبت به سیستم بازویی درجه آزادی بیشتری را ارائه می‌دهد و می‌تواند در جذب ارتعاشات سطح حرکت خودرو موثرتر نسبت به سیستم بازویی عمل کند. به دلیل کم حجم بودن این سیستم و عدم نیاز آن به قطعات بیشتر و اضافی در خودروهای بسیاری می‌توان این سیستم را در محورهای عقب مشاهده کرد که بیشتر با دو فنر به کار برده می‌شود.