آشنایی با انواع سیستم های تعلیق خودرو (بخش دوم)

آشنایی با انواع سیستم های تعلیق خودرو (بخش دوم)، سیستم تعلیق انواع مختلفی را شامل می‌شود که با توجه به کلاس و کاربرد هر خودرو، نوع خاصی از این سیستم بر روی خودروها نصب می‌شود. سیستم‌های تعلیق در حالت کلی به دو نوع سیستم‌های وابسته و مستقل تقسیم می‌شوند که هر کدام از این بخش‌ها شامل زیر شاخه‌هایی از سیستم‌های تعلیق مختلف هستند.در سیستم‌های تعلیق وابسته دوچرخ قرار گرفته بر روی یک محور به صورت وابسته به هم عمل می‌کنند و اگر یک چرخ در شرایط ناهمواری قرار بگیرد چرخ دیگر نیز از حرکت سیستم تعلیق تاثیر می‌پذیرد. اما در سیستم تعلیق مستقل که نوع پیشرفته تری محسوب می‌شود هر چرخ به طور مستقل بر اساس شرایط سطح حرکت خودرو می‌تواند تغییر کند.

انواع سیستم تعلیق خودرو 

سیستم تعلیق مک فرسون

این سیستم تعلیق از سیستم‌های جدید محسوب می‌شود که با حذف طبق بالا و متعلقات آن باعث کم حجم شدن فضای اشغال شده توسط آن می‌شود و در خودروهایی که به صورت دیفرانسیل جلو تولید می‌شوند کاربرد بالایی دارد. با توجه به استفاده از میله موج‌گیر برای حفظ تعادل در این سیستم تعلیق، استفاده از آن بر روی خودرو موجب ایجاد یک رانندگی با کیفیت و راحت می‌شود و به دلیل کمتر بودن قطعات این مجموعه از لحاظ قیمت نیز اقتصادی تر است. نمونه‌های این سیستم تعلیق را می‌توان در بیشتر خودروهای دیفرانسیل جلو مشاهده کرد از جمله خودروهای پژو و پراید تولیدی در ایران.

سیستم تعلیق جناغی دوبل

این سیستم تعلیق از نوع مستقل است که با استفاده از دو طبق قوی، موجب کنترل بهتر در حرکات اتاق خودرو می‌شود. این سیستم در محور جلوی اکثر خودروهای امروزی قابل مشاهده است و به دلیل نوع طراحی آن سیستم تعلیق بهینه ای به شمار می‌آید. که با استفاده از فنر لول و کمک فنر واقع در درون آن طراحی و ساخته می‌شود.

سیستم تعلیق چند اتصاله

این سیستم تعلیق یک سیستم مستقل محسوب می‌شود که دارای بیش از دو طبق یا لینک اتصالی است و موجب تأثیرپذیری مستقل چرخ‌ها از شرایط سطح حرکت خودرو می‌شود و سکون و راحتی بیشتری را در اتاق خودرو ایجاد می‌کند. شرکت‌های خودروسازی همچون هیوندای و بی ام و از این سیستم تعلیق با اضافه کردن قسمت‌هایی به آن، به شکل انحصاری انواع مختلفی از این سیستم را تولید می‌کنند. در برخی از خودروها این نمونه از سیستم تعلیق را می‌توان تلفیقی از سیستم تعلیق بازویی و سیستم تعلیق چند اتصاله مشاهده کرد. این سیستم تعلیق امروزه در اکثر خودروهای با فناوری بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این سیستم تعلیق به دلیل پیچیدگی‌های بالای آن،هزینه‌های تولید، نصب و نگهداری بالایی نیز دارد.

سیستم تعلیق هیدرولیکی

در این نوع سیستم تعلیق از سیلندر‌های روغنی با کنترل کننده‌های الکترونیکی استفاده می‌شود که با توجه به نیروی وارد به خودرو، میزان روغن ورودی به سیلندر را کم و زیاد می‌کند تا سفتی یا نرمی‌مناسبی را نسبت به ناهمواری‌های سطح مسیر ایجاد کند و موجب کنترل بهتر حرکات اتاق خودرو شود.

سیستم تعلیق الکترومغناطیسی

این سیستم تعلیق یکی از به روزترین و جدیدترین سیستم‌های تعلیق موجود بر روی خودروها محسوب می‌شود.که از آن به عنوان سیستم تعلیق فعال نیز یاد می‌شود. در این سیستم از سیلندرهای حاوی روغن و ذرات ریز آهن استفاده می‌شود که توسط سنسورها و عملگرهایی با توجه به شرایط ناهمواری سطح جاده و وزن خودرو، می‌تواند میزان انعطاف پذیری سیستم تعلیق را کم و زیاد کند تا با توجه به همه شرایط موثر بر روی خودرو، راحتی مناسبی را در داخل اتاق خودرو ایجاد کند.