در گذشته، تنها از شیشههای معمولی برای انواع خودروها استفاده میشد که بسیار خطرناک بودند و شکستهشدن آنها تحت هر عنوانی (مخصوصا تصادف) به سرنشینان آسیبهای جدی میرساند؛ زیرا نوع معمولی بسیار ضعیف بوده و به سرعت خرد میشدند.
شیشه خودرو
در سال 1999 هنری فورد، تکنولوژی جدیدی را تحت عنوان شیشه لمینت با هدف بالابردن امنیت خودرو مطرح کرد که با استقبال خوبی مواجه شد. در نتیجه خلق نسل جدید این قطعه، شرکت فورد شروع به تولید تمام محصولات خود با لمینت کرد و این موضوع، سرآغازی برای رواج اهمیت استفاده از آن شد.
انواع شیشه خودرو
شیشههای ماشین دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که در سایزها و شکلهای متفاوت عرضه میشوند؛ دلیل اصلی طراحی متفاوت این قطعه، نوع کاربرد و درصد ایمنی آنها است. این قطعه مهم شفاف به صورت کلی در چهار نوع دستهبندی میشود که در ادامه شرح میدهیم:
شیشه خودرو مجهز به لایه P.V.B
P.V.B مخفف کلمه Polyvinyl Butyral است که به صورت دو لایه روی هر دو سطح شیشه قرار میگیرد. مهمترین ویژگی این لایهها، امنیت بالایی است که در برابر نیروهای خارجی برای خودرو فراهم میکنند.
لایه ایمنی P.V.B در برابر ضربهها مقاوم بوده و زمانی که شیشه ماشین در معرض شکستگی قرار میگیرد؛ خردههای آن به صورت یکپارچه در کنار هم قرار گرفته و فرو نمیریزند تا آسیبی به سرنشینان نرسد. جذب درصد بالایی از اشعه فرابنفش و امکان ترمیم پس از ترکخوردن از دیگر مزیتهای این قطعه با لایه P.V.B است.
نکته: قسمت بالایی شیشههای جلو با هدف جلوگیری از تابش نور آفتاب به چشم و صورت راننده، کمی تیره طراحی میشوند.
شیشههای جانبی و عقب خودرو
به طور معمول شیشههای غیر از بخش جلویی خودرو، لایه P.V.B ندارند؛ اما دارای استحکام نسبتا مناسبی هستند. این نوع بهگونهای طراحی شدهاند که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سرنشینان ماشین، خردههای آن پس از شکستگی خاصیت برندگی نداشته باشند.
شیشههای دودی خودرودر بیشتر خودروهای لوکس و اسپرت با هدف زیبایی و جذب اشعه فرابنفش از شیشههای دودی استفاده میشود؛ زیرا اشعه مادون قرمز به مرور زمان باعث آسیبرسیدن به قطعات داخل کابین ماشین (رنگپریدگی و ترکخوردگی) میشود.
نکته: امکان دودیکردن شیشهها، بر روی هر مدل خودرویی توسط خود راننده امکانپذیر است و به راحتی انجام میشود.
شیشه خودرو المنتدار
منظور از المنت، خطوط سیاه رنگ موازی هستند که در سطح شیشههای عقب خودرو قرار دارند. این خطوط در جهت فراهمکردن دید مناسب برای راننده هنگام رانندگی با روشنشدن سیستم برق ماشین، جریان برق را از المنتهای مخصوص رد کرده و با گرمای تولید شده، بخار و قطرات ناشی از برف و باران را از روی آن محو میکنند.
نکته: زمانی که در هوای سرد، بخاری خودرو روشن است؛ به علت فاصله زیاد بخاری تا عقب ماشین، شیشه عقب بخار کرده و دید راننده مختل میشود.
ترمیم ترک شیشه
شیشههای ماشین بهخصوص در قسمت جلو و عقب، قیمت بالایی دارند و از طرفی کیفیت نوع فابریک، بسیار بیشتر از نمونههای چینی و ایرانی موجود در بازار است؛ بنابراین ترمیم آن در عین مقرون به صرفه بودن، ارزش بیشتری نسبت به خرید نمونههای کم کیفیت بازار دارد.
البته در نظر داشته باشید که قیمت ترمیم آن با لیزر هم کم نبوده و معادل یک تا دو سوم قیمت خرید است؛ پس در صورت امکان، شیشههای اصلی را با لیزر حفظ کنید. در غیر این صورت، پیشنهاد ما به شما خرید نمونه ایرانی است؛ زیرا کیفیت بهتری نسبت به نوع چینی دارند.
استفاده از فیبر نانو کربن در نسل جدید شیشههای خودرو
محققان پس از بررسیهای زیادی که در راستای افزایش مقاومت شیشه ماشین انجام دادند؛ به استفاده از لمینت حاوی فیبر نانو کربن رسیدند. این مواد، شیشهها را در برابر حرارت، آتش، ضربه گلوله و حتی انفجار مقاوم کرده و همچنین حدود 98 درصد اشعه ماورای بنفش را به خود جذب میکند.
لمینت مذکور از نانو کامپوزیتها و فیبرهای کربن ساخته شده و در اندازه نانو هستند. عدم تغییر رنگ، افزایش ضخامت پس از استفاده از لمینت حاوی فیبر نانو کربن و صرفهجویی در مصرف سوخت از مزیتهای مهم این قطعه شفاف هستند.